Wat zijn de cloud diensten van Salesforce? Alles over Salesforce cloud diensten

Welke Cloud diensten biedt Salesforce aan?  

In deel 1 van deze handleiding hebben we kennisgemaakt met Salesforce, hoe het begon en wat de voordelen zijn van Salesforce. In deel 2 gaan we verder in op de verschillende producten en welke sectoren gebruik maken van Salesfroce.  

Salesforce biedt diverse Cloud diensten aan:  

Sales Cloud  

De Sales Cloud is een CRM-platform van Salesforce waarmee u de verkoop-, marketing- en klantenservice aspecten van uw bedrijf kunt beheren. Als uw bedrijf zich bezighoudt met business-to-business (B2B) en business-to-consumer (B2C), dan is Salesforce Sales Cloud de dienst die uw verkoopteam nodig heeft.  

Marketing Cloud  

De Marketing Cloud biedt jou één van de krachtigste digitale marketing platforms ter wereld. De marketeers in uw organisatie kunnen deze dienst gebruiken om het klanttraject, e-mail, social media, web personalisatie, contentcreatie, contentbeheer en data-analyse te beheren.  

Commerce Cloud  

Met de Commerce Cloud van Salesforce kan uw bedrijf een naadloze klantenservice en ervaring bieden, ongeacht de locatie van uw klanten (online of in de winkel). Deze Cloud zorgt voor integratie van klantgegevens, zodat uw klanten een betere ervaring krijgen. Als het doel van uw bedrijf is om uw klant een positieve klantervaring te bieden, dan is Commerce Cloud de dienst die uw bedrijf nodig heeft. 

Community Cloud  

Als u voor uw bedrijf een sociaal platform nodig hebt om de communicatie tussen medewerkers, partners en klanten te vergemakkelijken, dan is Salesforce Community Cloud de service die uw organisatie nodig heeft. Via dit platform kunt u real-time data en beelden uitwisselen.  

Lees ook: Wat is Salesforce en waarom is het zo populair ? 

Service Cloud  

De Service Cloud van Salesforce is een service platform voor het klantenservice- en ondersteuningsteam van uw bedrijf. Het biedt diverse functies, zoals het volgen van cases en een plug-in voor sociale netwerken voor gesprekken en analyses. Dit helpt uw medewerkers niet alleen om klantproblemen sneller op te lossen, maar geeft uw klanten ook toegang tot antwoorden. Met deze antwoorden kunnen uw klanten eventueel ook zelf problemen oplossen. 

Analytics Cloud  

De Analytics Cloud van Salesforce biedt een business intelligence-platform voor uw bedrijf om met grote gegevensbestanden te werken. Maar ook om met grafieken, diagrammen en andere grafische weergaven van gegevens te maken. Het is geoptimaliseerd voor mobiele toegang en datavisualisatie en kan worden geïntegreerd met andere Salesforce-Clouds.  

IoT Cloud  

Wanneer uw bedrijf Internet of Things (IoT)-gegevens moet opslaan en verwerken, kunt u  gebruik maken van de Salesforce IoT Cloud. Het platform is gebouwd om enorme hoeveelheden gegevens te verwerken die worden gegenereerd door apparaten, sensoren, websites, apps, klanten en partners. Bij ontvangst van deze gegevens onderneemt het platform acties om u realtime antwoorden te geven.  

Health Cloud  

Als u een IT-bedrijf in de gezondheidszorg bent en een CRM-systeem nodig hebt dat de relatie tussen arts en patiënt en dossierbeheer omvat, dan is Health Cloud de dienst die u nodig hebt. Via het patiëntprofiel kunt u 1:1 relaties ondersteunen door informatie uit meerdere gegevensbronnen te integreren.  

Wat kunt u nog meer verwachten van Salesforce?  

Naast Cloud diensten biedt Salesforce ook nog andere diensten aan:  

Chatter  

Chatter is een zakelijk samenwerkingsplatform van Salesforce waarmee de samenwerking tussen uw medewerkers bevorderd wordt. Chatter kan uw bedrijf helpen om de productiviteit te verhogen door medewerkers met elkaar te verbinden, waar ze ook zijn. Het helpt ook bij het delen van kennis tussen afdelingen in een bedrijf of verschillende bedrijven.  

Salesforce1  

Salesforce1 is het platform waarmee u apps kunt ontwikkelen en gegevens kunt uitwisselen via Application Programming Interface (API’s). API’s verwijzen naar vooraf gebouwde programmeercode componenten.  

Welke sectoren gebruiken Salesforce binnen de organisatie.  

Nu duidelijk is wat Salesforce is en welke service we wanneer moeten gebruiken, is het interessant om te kijken hoe andere bedrijven Salesforce gebruiken in verschillende sectoren.  

Sector   Hoe wordt Salesforce per sector gebruikt?  
Financiële diensten   Veel financiële instellingen zoals banken en verzekeraars gebruiken Salesforce Cloud. Ze beheren hun klanten succesvol in Salesforce, daarnaast verbinddt het duizenden werknemers wereldwijd in organisaties.  
Gezondheidszorg   Met Community Cloud krijgen ziekenhuizen en andere gezondheiddiesten een nieuw model voor de gezondheidszorg. Bovendien kunnen ze met Salesforce App Cloud eenvoudig patiëntgegevens bekijken en bijwerken, samenwerken met artsen en effectieve bronnen vinden.  
Technologie sector   Grote technologisch bedrijven gebruiken Service Cloud om in contact te komen met hun klanten. De klantcases van deze grote organistaies worden beheerd als één uniforme ervaring, waardoor ze hun klanten tevreden kunnen houden.  
Voedingsindustrie  Veel organsitie in de voedingsindustrie gebruiken Salesforce in meerdere regio’s en meerdere bedrijfsfuncties. Van klantenservice tot verkoopvertegenwoordigers: Salesforce wordt gebruikt om mensen en informatie met elkaar te verbinden. Dit helpt deze organisaties een betere klantervaring te bieden.  
Communicatie sector 

 

 In de communcatie sector wordt Salesforce gebruikt om gedetailleerde klantprofielen bij te houden, zodat ze hun grootste fans kunnen identificeren en effectiever aan hen kunnen verkopen. 
Overheidsinstanties   Medewerkers van poltieke partijen en campagneteams gebruiken  Service Cloud om gepersonaliseerde e-mails naar kiezers en gebruikers te sturen. Ze gebruikten ook dashboards om in realtime te kunnen zien waar kiezers belangrijk vinden en waar de meningen in het hele land verschilden.  

Heeft u een aflopend Salesforce contract? Laat Q-Advise u adviseren bij de optimalisatie en onderhandeling van uw Salesforce contract. Neem contact op met de Salesforce experts van Q-Advise! 

Wat is een Salesforce voorbeeld uit de praktijk  

Net heb je gelezen hoe verschillende sectoren Salesforce gebruiken om problemen op te lossen en om hun productiviteit te verbeteren. Laten we nu met een voorbeeld uit de praktijk eens kijken hoe DAMSHIP  Salesforce gebruikte om zijn zakelijke uitdagingen op te lossen, het bedrijf ondervindt diverse zakelijke uitdagingen. Zo verandert de zakelijke wereld snel en continu. DAMSHIP  wil zich aanpassen aan deze snelle veranderingen. Om dit te kunnen doen wil DAMSHIP  een nieuwe verkoop app (SFA – software die bedrijfstaken automatiseert) implementeren, integreren en migreren naar hun vorig. Daarnaast wil DAMSHIP  de uitdagingen overwinnen van gegevensredundantie en inconsistentie veroorzaakt door het gebruik van meerdere apps.  

De oplossing voor deze uitdagingen: Salesforce  

Om de uitdagingen die DAMSHIP  ondervond op te lossen hebben zij gebruik gemaakt van verschillende modules van Salesforce, die leggen we hieronder aan je uit:  

Lead Management Module  

DAMSHIP gebruikt nu de standaardoplossing van Salesforce voor het vastleggen en toewijzen van leads en het kwalificeren en converteren van leads. Het bedrijf ontwikkelde een oplossing op maat voor het vastleggen van leads uit externe bronnen en het screenen van leads om duplicatie te voorkomen.  

Contact Management Module  

DAMSHIP  gebruikt de nu standaard module voor contactbeheer van Salesforce (inclusief activiteitenbeheer) en implementeert een oplossing op maat voor het beheren van de gegevensstroom na account conversie.

Welke Salesforce oplossing past bij uw organisatie? Laat Q-Advise u adviseren over de verschillende Salesforce oplossingen. Neem contact op met de Salesforce experts van Q-Advise! 

Account Management Module  

DAMSHIP gebruikt nu de standaard account management module van Salesforce en heeft een oplossing op maat geïmplementeerd voor het definiëren van bedrijfslogica voor het realtime zoeken naar klantaccounts, het beheren van de gegevensstroom en het beheren van dagelijkse batch updates.  

Opportunity Management Module  

DAMSHIP  gebruikt nu de standaard Salesforce opportunity module en ontwikkelde een oplossing op maat voor het toevoegen van producten aan kansen. Het mogelijk maken van handmatige productprijzen en het creëren van kortingsgoedkeuringen voor “kans” producten.  

Integratie met andere apps  

Salesforce werd geïntegreerd met applicaties zoals SAP, ODS, BI en diverse apps van derden door gebruik te maken van AppExchange-applicaties en op maat gemaakte Web Service API’s.  

Het resultaat? DAMSHIP  implementeerde de Salesforce1 Sales Cloud in vier maanden met een gebruikersacceptatie van 92%. Voor een programma dat ruim 6200 gebruikers in 14 landen heeft getroffen, is vier maanden snel. Dankzij de gemakkelijke integratie met applicaties van derden verbeterde de productiviteit met 3-4 procent. Met behulp van Salesforce kon DAMSHIP  gegevens valideren op het moment van gegevensinvoer. Hierdoor konden ze een ongelooflijke nauwkeurigheid van 90% in hun masterdata bereiken.  

Wilt u gebruik maken van Salesforce in uw bedrijf?  

Of u Salesforce nodig hebt in uw bedrijf kan een lastige vraag zijn. Voor veel organisties is Salesforce een echte aanwinst. Wij adviseren altijd om vooraf goed te onderzoeken of Salesforce past binnen de organisatie. Het team van Q-Advise raadt altijd aan om dit samen te doen met een onafhankelijke Salesforce adviesorganisatie. En daarmee bedoelen we niet Salesforce zelf of haar partners, zij zullen altijd proberen om te verkopen want daar verdienen ze aan. Kijk samen met de Salesforce experts van Q-Advise naar de mogelijkheden.  

Weet u niet zeker of Salesforce past binnen jullie bedrijf? Of hebben jullie al Salesforce en bent u opzoek naar een onafhankelijk adviesorgnisatie om jullie Salesforce licenties te optimaliseren? Neem dan vandaag contact met ons op en wij helpen jullie graag bij het onderzoeken, optimaliseren en onderhandelen van uw Salesforce contract! 

Kom in contact