Van EA naar CSP en MCA: Welke impact heeft dit voor Microsofts klanten?

Microsoft heeft groot nieuws aangekondigd voor middelgrote organisaties: de drempel voor een Enterprise Agreement (EA) wordt namelijk fors verhoogd. Voor veel organisaties kan dit betekenen dat ze gedwongen worden om over te stappen op een Microsoft Customer Agreement (MCA) en Cloud Solution Provider (CSP), met grote gevolgen voor hun licentiebeheer en kosten.  

In dit artikel vertellen we u wat de belangrijkste veranderingen en aandachtspunten zullen zijn, zodat uw organisatie voorbereid is op de impact van deze verschuiving.  

Van Microsoft EA naar MCA 

Op dit moment biedt Microsoft Enterprise Agreements aan voor klanten met een minimum van 500 tot 2.399 gebruikers of apparaten, de zogenaamde ‘Level A’-klanten. Nieuwe geruchten suggereren echter dat Microsoft de drempel wil verhogen naar 2.400 gebruikers of apparaten. Dit zou betekenen dat bedrijven met minder dan 2.400 gebruikers niet meer in aanmerking komen voor een EA en verplicht worden over te stappen op een MCA. Maar waarom? 

Waarom deze wijziging? 

Microsoft is inmiddels een tijdje bezig met het stapsgewijs verhogen van de toegangsdrempel voor Microsoft EA klantens. Zo werd een paar jaar geleden al de korting voor Level A-klanten verwijderd en werd de minimumdrempel verhoogd van 250 naar 500 gebruikers. Het lijkt erop dat Microsoft uiteindelijk kleinere organisaties volledig naar CSP en MCA-licenties wil leiden, waarschijnlijk vanwege de eenvoudigere contractvorm en de grotere flexibiliteit die MCAs bieden in prijs en aankoopvorm, aldus Microsoft. 

Wat betekent een MCA voor uw organisatie? 

Een overstap van EA naar CSP en MCA zou een aantal belangrijke veranderingen kunnen betekenen voor uw organisatie. Microsoft zelf presenteert de CSP en MCA als een flexibele optie met voordelen zoals kortere contracten (ongeveer negen pagina’s tegenover dertig bij een EA) en automatische verlengingen. Bovendien biedt het MCA-platform ook een centraal overzicht van alle producten en diensten. 

Toch is een MCA ook niet zonder nadelen. Zo kan de overgang naar MCA leiden tot ingewikkeldere licenties en mogelijk hogere kosten. Bedrijven moeten wellicht gebruikmaken van meerdere contracten via verschillende resellers, wat extra kosten en administratieve lasten kan opleveren. 

Wilt u meer weten over hoe de overgang naar een Microsoft Customer Agreement (MCA) uw organisatie kan beïnvloeden? Wij helpen u de juiste stappen te zetten en de impact van deze veranderingen te minimaliseren. 

De financiële gevolgen van deze overstap 

Als u één van die middelgrote bedrijven heeft die straks wellicht zal moeten overstappen, is waarschijnlijk het eerste wat u zich afvraagt “Maar wat zijn dan de financiële gevolgen van deze overstap?” Dat verschilt vaak per organisatie. Hoewel Cloud Solution Providers (CSP’s) enige prijs vrijheid hebben, wat kan leiden tot lagere kosten, verliezen klanten vaak wel belangrijke voordelen die ze onder een Enterprise Agreement hadden. Bijvoorbeeld: onder een EA konden organisaties Software Assurance (SA) behouden voor (niet-abonnement) licenties, zoals Windows Server en SQL Server. Met MCA is deze optie niet beschikbaar, hierdoor moeten organisaties mogelijk overstappen op duurdere abonnementslicenties.  

Daarnaast biedt een MCA-structuur ook minder onderhandelingsruimte. Voor sommige producten en diensten, zoals Microsoft 365, kan dit betekenen dat organisaties bepaalde abonnementen apart moeten inkopen, wat tot hogere kosten kan leiden. Een ander mogelijk nadeel is dat klanten die overstappen naar MCA mogelijk niet meer in aanmerking komen voor gebundelde Microsoft 365-producten met Teams, omdat Microsoft hen dan beschouwt als “net nieuwe klanten” zonder toegang tot bundels. Microsoft zelf doet hier geen uitspraken over, maar vermeldt wel in documentatie dat klanten die overstappen naar MCA soms niet als bestaande klanten worden erkend, wat kan leiden tot beperkingen bij de bundel aankoop. 

Wat kan uw organisatie nu al doen? 

Heeft uw organisatie een Enterprise Agreement, en heeft u op dit moment minder dan 2.400 gebruikers? Dan is het verstandig om uw organisatie alvast voor te bereiden op de verandering van EA naar CSP of MCA. Een eerste stap is om in kaart te brengen hoe uw huidige EA-voorwaarden verschillen van wat CSP of MCA biedt. Let hier vooral op producten die belangrijke onderdelen van uw IT-infrastructuur vormen, zoals bijvoorbeeld Software Assurance of specifieke Microsoft 365-licenties zoals Microsoft Teams.  

Daarnaast kan het ook verstandig zijn om met een onafhankelijke expert zoals Q-Advise in gesprek te gaan over de overgang naar MCA en de mogelijke gevolgen voor de bestaande contracten en voorwaarden. Door vooruit te plannen en potentiële kosten en administratieve uitdagingen in kaart te brengen, kunnen organisaties proberen de impact van de overgang te minimaliseren.  

Advies en ondersteuning bij een soepele overgang naar MCA 

Wij, bij Q-Advise, zijn een volledig onafhankelijke organisatie die u graag helpt om uw overstap naar een Microsoft Customer Agreement (MCA) en Cloud Solution Provider (CSP), zorgvuldig en soepel te laten verlopen.  

Met onze expertise kunnen we samen met u de gevolgen voor uw huidige contracten, mogelijke kostenimplicaties en administratieve uitdagingen in kaart brengen. Door proactief te plannen en de juiste stappen te zetten, kunnen we de impact van deze verandering minimaliseren.  

Neem contact met ons op voor onafhankelijk advies en een persoonlijke aanpak die aansluit bij de behoeften van uw organisatie. 

Kom in contact